Thursday, 20 December 2012

STPM : Kerja Kursus Sejarah Penggal 2

SEJARAH 
KERTAS 4
KERJA KURSUS
( ESEI ILMIAH )

Sediakan sebuah esei ilmiah yang panjangnya antara 2500 hingga 3000 patah perkataan
berdasarkan satu daripada tema di bawah ini.

Tema 1
Sejarah tempat

Tema 2
Sejarah ekonomi

Tema 3
Sejarah seni dan kebudayaan

Tema 4
Sejarah perubatan dan kesihatan

***


Okay, maknanya kat sini, kita kena pilih salah satu tema yang diberikan di atas dan "create" satu tajuk penyelidikan untuk tema tu. Look, tengok contoh yg mpm bagi dlm Manual Calon yang disediakan.

Andaikan tema yg diberi adalah :


(a) Tema sejarah sukan, so korang pilih tajuk tentang bola sepak dan bina lah tajuk penyelidikan korang mcm yang bawah ni :

“Sejarah perkembangan Persatuan Bola Sepak Selangor dari tahun 1970 hingga tahun 1985”

(b) Tema sejarah seni dan kebudayaan
“Sejarah perkembangan tarian zapin di daerah Batu Pahat dari tahun 1970 hingga tahun 1980”

(c) Tema sejarah kulinari dan makanan
“Asal-usul lemang: Suatu tinjauan lisan penduduk Kampung Chengkau, Rembau Negeri Sembilan”

(d) Tema sejarah pendidikan
“Sekolah Agama Menengah Sungai Merab Luar, Sepang: Sejarah penubuhan dan sumbangannya kepada masyarakat setempat dari tahun 1990 hingga tahun 2005”


tapi dalam empat tema ni cuma pilih satu je. ermm ermm sy taktau lagi nak buat yg mana. macam tak tercapai dek akal. huuu, tapi cikgu suruh pilih dah. nanti kita kongsi sama2 eh. 

22 comments:

Dya Izdya said...

salam .. nak tanya .. kalau contoh tajuk untuk (sejarah tempat) macam mana pulak .. ?

Anonymous said...

dya,kalau tmpat boleh buat lngkawi ke,melaka ke dll..kalau sej ekonomi mcm mano?

iskandar Shah said...

aduhaii . . . benda nie nampk mcam merungsing kan sedikit

iskandar Shah said...

alahai benda nie nampak macm merungsingkan la hemmm

iskandar Shah said...

alahaim benda nie nampak mcam merungsing kn la

ed eddy said...

kalau perubatan tajuk ape yang sesuai ??? skop yang kecil dan tidak memeningkan ???

Ungu♫ said...

Ok.. serioisly, memg dah naik mental bila fikirkan ttg PBS nie.. Penggal ni je kena buat smpai 4.. yang paling memeningkan of course ler Sejarah

Affiqahfarahain Dzulkifflee said...

nak tanya kalau contoh tajuk perubatan dan kesihatan macam mana?

Anonymous said...

bengang la .. streess .

Anonymous said...

nak tye...kalau sejarah tempat macam mana

sejarah said...

proposal ni cam na plak

sejarah said...

proposal ni cam na plak

eyra said...

saya buat perubatan tradisional melayu

::PuRpLeGrEeN:: said...

salam..haii..maaf mencelah..den student pra U jugaa..hope korg boleh follow blog den ea..hehehe..anggurvsepalijau.blogspot.com ..hehe..so kite enjoyyy ..:) (thumbs Up)..

ok tujuan utamanya sebenanye nk bincang gn korg pasal sejarah..haha...aq blir der nk taipp..idea dah ade..tp blur..mcm mne tuh?? =.=

Anonymous said...

salam....lw sal kebudayaan utk npkhwinan cm ne er?...cm ne nak wt tjuk 2?.

Anonymous said...

xde idea nk wt esei...byk2 PBS...PBS sejarah pling susah!

Anonymous said...

pbs sejarah, pa lagi.. Muntah hijau

Anonymous said...

mintak contoh pbs sejarah

Anonymous said...

mintak contoh pbs sej.

Anonymous said...

susahnyee!!!

Anonymous said...

susahh...

Anonymous said...

hmmmm ak dah siap tema 3... hehe... ak buat wau