Sunday, 14 October 2012

Sejarah - Pemberontakan Boxer



Pengenalan :

- 1899, tercetusnya satu pemberontakan yg dkenali sbg pemberontakan Boxer
- Berasal dr sebuah kongsi gelap Cina
- Org Barat menamakan ahli2 kongsi gelap sbg "Boxer" sbb mereka amalkan sejenis tinju Cina yang disertai ilmu sihir.
- Pemberontakan ini merupakan reaksi org Cina terhadap tekanan yg diberikan kuasa asing kepada Kerajaan China
- Bertujuan utk menghalau org asing dari negara China & membunuh org Cina yg beragama Kristian.
- Menganggap kuasa asing penyebab kepada keruntuhan Kerajaan Manchu dan penyebab kepada segala kepincangan yg berlaku di China


Isi :

FAKTOR PEMBERONTAKAN BOXER 

1. Sentimen AntiOrg Asing
-sentimen ini meningkat ekoran pencerobohan yg dilakukan oleh kuasa2 barat sejak Perang Candu pertama
- Tindakan kuasa Barat merebut konsesi telah menjatuhkan maruah org Cina & mencemarkan kedaulatan negara China
- sentimen ini menyebabkan rakyat Cina berganding bahu dgn pihak istana utk halau org asing

2. Sentimen Anti-Kristian
- Sentimen ini tercetus ekoran tindakan mubaligh kristian menyebarkan agama kristian dlm kalangan org Cina
- Hal ini mencemaskan golongan konservatif kerana mereka menganggap ajaran Kristian sgt bertentangan dgn ajaran Confucianisme, Buddhanisme & Toisme yg diamalkan berkurun lamanya
- Mubaligh2 ini juga mula memperjuangkan hak2 istimewa penganut kristian dan campur tangan dalam hal ehwal tempatan
- Hubungan org Cina kristian dgn Cina bukan kristian menjadi renggang
- Org Cina beragama Kristian tidak menghormati adat resam yg diwarisi sejak turun temurun
- Mereka juga mula meninggalkan agama dan kepercayaan asal dan tidak menyertai upacara keagamaan serta tidak lg mahu membiayai perayaan keagamaan
- Sikap mereka yang sombong krn menganggap diri mereka lebih tinggi telah dibenci oleh org Cina yg bukan beragama Kristian dan dianggap pengkhianat bangsa kerana diperalat oleh orang asing

3. Penguasaan Ekonomi oleh Orang Asing
- Kemasukan barang asing menyebabkan perusahaan tempatan seperti perusahaan tekstil & pertukangan tangan mula merosot
- Pasaran tempatan mula dikuasai oleh orang asing kerana barang mereka jauh lagi murah dan berkualiti drpd barangan tempatan
- Perusahaan tempatan mula hilang sumber pendapatan dan bilangan penduduk yg menganggur semakin meningkat
- Hal ini telah menimbulkan perasaan benci rakyat tempatan kpd bangsa asing

4. Masalah Kewangan
- Masalah ini timbul kerana kerajaan terpaksa membelanjakan wang yg banyak bg membayar ganti rugi perang kpd kuasa2 Barat
- Utk hadapi masalah ini, kerajaan terpaksa kenalkan cukai2 baru & menambah cukai sehingga membebankan rakyat
- Ini menyebabkan gol. petani & penganggur sertai pemberontakan bg halau org asing

5. Bencana Alam
- Kejadian bencana alam spt bajir & kemarau menyebabkan rakyat menangggung pelbagai penderitaan
- Masyarakat Cina menyalahkan org asing sebagai punca kepada semua bencana alam yg melanda
- Mereka berpendapat projek2 pembangunan yg dilakukan oleh Barat spt pembinaan landasan kereta api, kilang dan sebagainya telah menganggu keharmonian alam & menyinggung perasaan dewa dewi mereka.
- Segala bencana yg berlaku merupakan balasan drpd dewa dewi.
- Jadi, orang asing yg menjadi punca harus segera diusir keluar

6. Sokongan Istana
- 1900, Kerajaan Manchu secara rasmi telah bg sokongan kpd pemberontak utk usir keluar org Barat dr China
- Maharani Dowager telah arahkan pemimpin tentera & pegawai istana bg bantuan senjata kpd pemberontak
- Sokongan ini telah menggalakkan lagi ahli2 Boxer bangun memberontak.

Penutup :

- Pemberontakan Boxer gagal dan menyebabkan kerajaan China terpaksa menandatangani Protokol Boxer yang menjejaskan maruah & kedaulatan negara China.
- Merupakan asas kepada kejatuhan Kerajaan Manchu & kemunculan kerajaan Republik di China


p/s : Masih ada KESAN PEMBERONTAKAN BOXER. Akan diUPDATE semula!



Rujukan : Teks STPM Sejarah Dunia Penggal 1 Oxford Fajar



Sejarah - Sumbangan/Pencapaian PBB

Pengenalan :

- Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ditubuhkan pada 1945 selepas kegagalan Liga Bangsa dalam menjaga keamanan dunia apabila tercetusnya PD2.
- Matlamat utama PBB ialah memelihara keamanan & keselamatan sejagat
- PBB juga mainkan peranan dlm menyelesaikan setiap konflik antarabangsa yg berlaku scr aman dan tanpa kekerasan.
- Sejak awal penubuhan hingga hari ni, PBB telah memberikan sumbangan yg amat besar dlm pelihara keamanan & kesejahteraan dunia.



Isi :

1. Kemerdekaan Wilayah Jajahan

- PBB memainkan peranan dlm menyelesaikan masalah kemerdekaan wilayah jajahan.
- Dalam Piagam PBB ada dikatakan bahawa negara-negara anggota PBB yg diamanahkan mentadbir wilayah jajahan harus memastikan :
     a) Penduduk wilayah dpt layanan saksama
     b) Penduduk wilayah dpt perlindungan daripada keganasan
     c) Menggalakkan pemerintahan sendiri
- 1960, Mjls Perhimpunan Agung PBB meluluskan pengisytiharaan tentang pemberian kemerdekaan kpd wilayah & penduduk yang terjajah. 
- 1961, satu jawatankuasa khusus ditubuhkan iaitu Special Committe on Decolonization untuk membebaskan wilayah jajahan.

2. Masalah Pelarian

- Peringkat awal, PBB menubuhkan International Refugee Organization (IRO) bagi menempatkan semula, menghantar pulang & bg pelindungan kpd lebih 1 000 000 pelarian
- PBB juga adakan rundingan diplomatik bg menempatkan pelarian di negara2 tertentu
- 1952, UN High Commissioner for Refugees (UNHCR) ditubuhkan utk menangani masalah pelarian dgn lebih berkesan

3. Dasar Aparteid

- Aparteid ialah amalan menyisihkan kaum kulit hitam daripada kaum kulit putih
- 1962, Mjls Perhimpunan Agung PBB menubuhkan jawatankuasa khas bg menangani masalah Aparteid. 
- PBB sarankan semua negara anggotanya memutuskan hubungan diplomatik dgn Afrika Selatan
- 1963, Mjls Perhimpunan Agung PBB meluluskan Pengisytiharaan Pembasmian Segala Bentuk Diskriminasi Ras.

4. Menangani Konflik Antarabangsa

- Mjls Keselamatan PBB memainkan peranan dlm menyelesaikan konflik dgn aman
- 1946, Mjls Keselamatan berjaya mengundurkan tentera Soviet Union (SU) dr utara Iran
- 1956, Mjls Keselamatan berjaya selesaikan krisis Terusan Suez
-1960 - 1962, PBB hantar pasukan pendamai ke wilayah Congo yg sedang huru-hara
- 1964 - 1979, PBB mainkan peranan dlm mengawal persengketaan di Cyprus drpd merebak.

5. Perebutan Pulau

- Isu perebutan pulau Spratly yg berlaku antara China, Taiwan , Vietnam, Filipina, Brunei & Malaysia.
- PBB menyelesaikan masalah tersebut dgn melaksanakan Undang-undang Laut yg diluluskan Mjls Perhimpunan Agung PBB pd November 1994.

6. Perlumbaan Senjata

- PBB berusaha mengawal perkembangan senjata moden yg mampu mengancam keselamatan dunnia
- PPP menyekat penggunaan senjata nuklear & senjata kimia 
- PBB berjaya mempengaruhi SU & US untuk mengundurkan peluru berpandu masing2 dlm krisis di Cuba
- PBB berjaya mempengaruhi pihak2 yg terlibat dlm peperangan Iran-Iraq sehingga mencapai gencatan senjata
- mengenakan sekatan ekonomi & menghentikan bantuan kewangan kpd Pakistan krn menjalankan ujian bom nuklear semasa persengketaan antara India - Pakistan utk merebut Wilayah Kashmir

7. Bantuan Negara Mangsa Perang
        - PBB bg sumbangan utk bantu negara2 mangsa perang selepas Perang Dunia ke-2
        - PBB bagi bantuan kpd negara mangsa perang menerusi "Program Bantuan & Pembangunan Semula PBB"
        - Peringkat awal, PBB tertumpu pd negara2 sekutu blok Barat
        - PBB juga bantu negara2 mangsa perang di Asia, Timur Jauh, Amerika Latin & Afrika
        - PBB bg bantuan perkhidmatan & kebajikan utk memastikan kualiti kehidupan masyarakat terpelihara
        - Agensi PBB yg memainkan peranan dlm memberi bantuan kpd mangsa perang:
           a) Pertubuhan Makanan & Pertanian (FAO)
           b) Tabung Kanak-kanak PBB (UNICEF)
           c) Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO)

8. Pembangunan Negara Mundur
        - PBB sediakan pinjaman utk pembangunan bg negara2 mundur
        - PBB menubuhkan International Development Association (IDA) sbg badan gabungan Bank Dunia
        - IDA diberi kuasa membiayai projek yg memberi sumbangan kpd kemajuan wilayah
        - Mjls Ekonomi & Sosial diberi tanggungjwb dlm mengumpul data tntg kemajuan sosial & ekonomi antarabangsa



Penutup :

- PBB berjaya mempertahankan keamanan & kesejahteraan masyarakat dunia dgn berkesan
- PBB sentiasa ambil langkah yg bijak bagi menangani konflik yg melibatkan negara2 anggota.


Rujukan : Teks STPM Sejarah Dunia Penggal 1 Oxford Fajar

Pengajian Am - Perlembagaan Persekutuan




p/s : ni nota tangan saya. utk lebih jelas, Save as Image & print . heee



Sejarah : Dahagi India

Pengenalan :

- Berlaku pd tahun 1857 di India.
- Dilakukan oleh askar British berbangsa India yg digelar sebagai Sepoi.
- Berlaku disebabkan oleh pertembungan budaya antara British dan orang India.
- Perluasan kuasa oleh British menyebabkan timbul perasaan tak puas hati dlm kalangan orang India lagi-lagi apabila British mula mencampuri hal agama dan adat resam mereka.

Isi : 

FAKTOR2 TERCETUSNYA DAHAGI INDIA

1. Penghapusan Amalam Shuttee **
- Adat yang telah diamalkan oleh gol. beragama Hindu sejak turu-temurun
- Mengikut adat ini, balu yang kehilangan suami hendaklah mengorbankan diri & harus dibakar sekali bersama mayat suami semasa upacara pengebumian.
- Lord William yg merupakan Gabenor Jeneral British telah menggubal undang-undang untuk mengharamkan amalan ini.
- Tindakan British mengharamkan amalam ni telah menimbulkan kemarahan penduduk beragama Hindu terhadap pemerintahan Inggeris.

2. Penghapusan Amalan Thuggee **
- aktiviti merompak & membunuh yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan agama yang bersenjata terhadap saudagar & pengembara
- Kumpulan ini menjalankan kegiatan ini dengan menyamar dan mengatakan mereka melakukan pembunuhan atas nama Dewi Kali
- Walaupun amalan ni menimbulkan ketakukan & kebimbangan dlm kalangan penduduk, tapi amalan ni dpt sokongan drpd gol. agama.
- Lord William sekali lagi telah mengharamkan amalan ni dan menimbulakan perasaan tidak puas hati dlm kalangan penyokong amalan ini.


3. Penghapusan Amalan Membunuh Bayi Perempuan **
- Amalan ini diamalkan sejak turun-temurun
- Masyarakat India menganggap bayi perempuan adalah beban kpd keluarga apabila mereka dewasa kelak
- Hal ni disebabkan keluarga anak perempuan terpaksa membayar mas kahwin (dowri) yang tinggi kpd bakal suami mereka
- Lord Willam juga telah mengharamkan amalan ini kerana dianggap tak berperikemanusiaan.

4. Pengenalan Akta Kahwin Semula **
- Lord Dalhousie telah memperkenalkan & meluluskan Akta Kahwin Semula bg balu-balu Hindu
- Akta ini mendapat tentangan drpd penduduk tempatan sbb perkahwinan semula balu-balu tak dibenarkan sama sekali di India berikutan drpd mereka mengamalkan Amalan Shuttee
- Perkenalan Akta ini oleh British menyebabkan penduduk tempatan menganggap British sengaja menghina amalan tradisi mereka.

5. Kes Senapang Riffle Royal Enfield **
- Kemarahan terhadap pentadbiran British memuncak bila sepoi-sepoi India dapat tahu bahawa minyak yang digunakan oleh mereka untuk membersihkan senapang Riffle Royal Enfield mengandungi lemak babi & lemak lembu
- Tersebar berita bahawa sepoi-sepoi India yang menggunakan senapang harus mengigit hujung peluru yg telah disapu lemak babi & lemak lembu.
- Hal ini menyebabkan sepoi beragama Hindu & Islam merasakan bahawa British sengaja melakukan hal2 yg demikian utk menghina kedua-dua agama yg menjadi anutan penduduk tempatan.

** Faktor yg melibatkan Agama & Adat Resan

KESAN DAHAGI INDIA

1. Pembubaran Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI)
- Peristiwa Dahagi jelas menunjukkan kegagalan SHTI dlm memerintah & mentadbir benua kecil India
- SHTI dibubarkan mengikut Akta Kerajaan India 1858
- Lepas SHTI dibubar, India diletakkan dibawah pentadbiran Mahkota British dan menyebabkan India menjadi Tanah Jajahan Mahkota British

2. Perubahan dlm Pentadbiran
- Kerajaan British menubuhkan Mjls Kerja & Mjls Perwakilan bg melicinkan pemerintahan
- Akta Mjls India 1861 , menambahkan bilangan perwakilan dlm Mjls Kerja & Mjls Perundangan
- Pada mulanya, orang India tak diberi peluang jd perwakilan dlm kerajaan
- 1862, perwakilan dr kalangan orang India dilantik dlm Mjls Perundangan tapi kebanyakkan perwakilan terdiri drpd gol. bangsawan yg tak memahami hasrat orang India
- Bilangan perwakilan drpd orang India amat kurang dlm Mjls Perundangan.

3. Penghapusan Undang2 Lesap Waris
- British menghapuskan Undang2 Lesap Waris dan telah menimbulkan perasaan tk puas hati pemimpin tempatan
- Dlm hal ni, pemimpin yg tak punyai waris dibenarkan ambil anak angkat utk dijadikan waris yg sah terhadap semua harta & peninggalan mereka.

4. Pemerintahan Moghul Berakhir
- Sept. 1857, British berjaya tawan semual Kota Delhi drpd pemberontak
- British menangkan Maharaja Bahadur Shah II & dibuang negeri ke Myanmar
- Penangkapan Maharaja Bahadur Shah II membuktikan Dahagi India dpt ditumpaskan oleh British
- Dahagi telah menyebabkn pemerintahan Moghul berakhir dan diganti dgn pemerintahan Inggeris.

5. Tindakan terhadap Pemimpin Dahagi
- British ambil tindakan terhadap pemimpin Dahagi yg terlibat dgn pemberontakan
- Dudu Mian yg merupakan pemimpin Gerakan Fara'idi ditangkap & dipenjarakan
- Ram Sigh yg bertindak memboikot barangan buatan British & menentang sistem pendidikan Barat dibuang negeri ke Myanmar
- Nana Saheb berjaya melarikan diri ke Nepal dan meneruskan perjuangan di negeri tersebut.
- Ajit Singh, Lala Lajpat Rai yg terlibat dlm Gerakan menentang Akta Penjajahan Punjab 1907 di tangkap & dipenjarakan di Myanmar.

FAKTOR KEGAGALAN DAGAHI INDIA

1. Tiada Perpaduan
- tiada perpaduan dlm kalangan pemberontak
- Pemberontak yg terdiri drpd petani, tentera & pemimpin menentang atas kepentingan masing2
- Ratu Jhansi berjuang utk mempertahankan hak asasi baginda sbg putera raja
- Nana Saheb berjuang utk membalas dendam atas kehilangan tanah ayahnya

2. Tiasa Toleransi
- Dahagi tak dpt sokongan padu drpd semua penduduk India
- Sebahagian besar masyarakat Sikh x sokong Dahagi sbb takde kepentingan
- Gol. Pendidikan Barat, tuan tanah, petani dan meniaga menyokong pemerintahan British krn menyediakan peluang ekonomi yg baik.

3. Dasar Toleransi Lord Canning
- Sikap toleransi Lord Canning meredakan kemarahan rakyat India terhadap pemerintahan British
- sepoi2 juga menaruh harapan yg tinggi terhadap perubahan yg dibawa oleh Lord Canning dlm menjaga kepentingan & kebajikan mereka.

4. Kekurangan Pemimpin
- ketiadaan pemimpin yg berwibawa dlm kalangan pemberontak
- Malah, tak wujud kesepakatan dlm kalangan pemimpin yg terlibat dlm pemberontakan .


Penutup :-

- Dahagi India gagal memperjuangkan kepentingan mereka.
- Dahagi telah bagi kesan kpd negara India


p/s : sebenarnya ada banyak lagi Faktor & Kesan. Nanti akan diupdate lagi.
p/s : kebiasaannya, pengenalan adalah sama walau macamane pun bentuk soalan.

Rujukan 1 : Kertas Peperiksaan Percubaan STPM
Rujukan 2 : Teks STPM Sejarah Dunia Penggal 1 Oxford Fajar

Pengajian AM : Demokrasi & Pilihanraya

Apa itu DEMOKRASI ?

Demo - Rakyat
Kratia (Krasi) - Pemerintah

so, Demokrasi ialah, Pemerintahan di tangan rakyat berdasarkan Pilihanraya (pilih pemimpin)

tapi ni hanya untuk Pengetahuan AM je. hehe,

Negara kita, Malaysia mengamalkan Demokrasi Berparlimen disamping mengekalkan sistem Raja Berpelembagaan. 

so , dalam Demokrasi Berparlimen, rakyat berhak memilih pemimpin melalui proses pilihanraya. Siapa agak2 yg akan mengadakan pilihanraya ni? Siapa?


SPR? Siapa ni? Siapa ANGGOTA SPR?
- 1 Pengerusi
- 1 Timbalan Pengerus
- 5 Orang Ahli 

Dilantik oleh YDPA atas nasihat Majlis Raja-raja (MRR)

KEANGGOTAAN SPR?

- Anggota SPR pegang jawatan sehingga berumur 66thn @ bila hilang kelayakan & boleh letak jawatan melalui surat yg ditujukan kpd YDPA
- Anggota SPR tak boleh dipecat kecuali melalui syor tribunal yg ditubuhkan.
- Saraan SPR dipertanggungkan kpd Kump. Wang Disatukan.
- YDPA boleh pecat mana2 anggota SPR dengan perintah jika :
     - bankrap yg belum dilepas
     - melibatkan diri dlm apa2 jawatan @ pekerjaan berbayar (bergaji)
     - Ahli mana2 satu Majlis Parlimen @ DUN sesuatu negeri. 

Apa SYARAT2 NAK JADI ANGGOTA SPR?
- Warganegara Malaysia
- Bukan Ahli Politik
- Tidak bankrap
- Berumur tak lebih 66thn
- Tak boleh pegang jwtn bergaji.


Apa FUNGSI SPR ni ye?

- Membuat kajian & persempadanan semula Bahagian-bahagian Pilihanraya Parlimen & Negeri tak kurang dari 8tahun dari tarikh persempadanan yang lalu.
- Menjalankan urusan pendaftaran pemilih & semakan daftar pemilih
- Menjalankan pilihanraya umum ke Dewan Rakyat (DR) & DUN , serta jalankan pilihanraya kecil kalau ada kekosongan.

1. Persempadanan Semula Bahagian Pilihan Raya.

    - SPR btanggungjwb kaji semula sempadan bahagian pilihan raya parlimen & negeri
    - Syor awal persempadanan mesti dmaklumkan kpd YDP Dewan Rakyat & PM utk disiarkan dlm Warta Kerajaan.

2. Pendaftaran Pemilih (Pengundi)

    - Pemilih mesti bdaftar dgn SPR sebelum boleh mengundi dlm pilihan raya bg DR @ DUN

Apa taraf KELAYAKAN MENDAFTAR SEBAGAI PEMILIH?
- warganegara Malaysia
- umur tak kurang 21tahun pd tarikh kelayakan
- penduduk di mana2 bahagian pilihan raya 
- tak hilang kelayakan sebagai pemilih.

HILANG KELAYAKAN? Macamane tu? 

- Pada tarikh kelayakan, pemilih ditahan krn tak siuman @ sdg jalani hukuman penjara
- Pada tarikh sebelum kelayakan, didapati bersalah & dhukum mati atau penjara utk tempoh lebih 12bulan & masih jalani hukuman pd tarikh kelayakan.
- telah memperoleh kerakyatan asing,.

3. Kelayakan Calon Pilihan Raya

- Seseorang itu LAYAK jd calon kalau :-
   - warganegara Malaysia & bermastautin di negara ini
   - berumur tidak kurang drpd 21tahun pd hari penamaan calon
   - tinggal di negeri di mana ia akan bertanding.

- Seseorang calon HILANG KELAYAKAN kalau :-
   - telah didapati @ diisytiharkan tak siuman
   - memegang jawatan berkepentingan "office of profir" @ jawatan yg dibayar gaji.
   - gagal mengemukakan laporan perbelanjaan pilihan raya
   - didapati bersalah & dijatuhi hukuman penjara utk tempoh x kurang dr 1 thn @ denda tak kurang dr RM2000 & tidak mendapat pengampunan.
   - telah memperoleh kewarganegaraan asing

4. Tempoh Pilihan Raya

- Pilihan raya DR & DUN diadakan sekali dlm tempoh 5thn kecuali jika dewan dibubarkan lebih awal.
- Pilihan Raya Umum (PRU) mesti diakan dalam tempoh 60 hari bg semenanjung & 90 hari bg Sabah/Sarawak dari tarikh pembubaran.
- Pilihan Raya Kecil (PRK) juga  diakan dalam tempoh 60 hari bg semenanjung & 90 hari bg Sabah/Sarawak dari tarikh kekosongan sama ada disebabkan kematian, perletakan jwatan atau hilang kelayakan.
- Tarikh kekosongan kerusi akan ditetapkan oleh SPR

5. Proses Pilihan Raya

- PRU & PRK bermula dgn pengeluaran writ pilihan raya oleh SPR kpd Pegawai Pengurus
- Pada masa yg sama, notis akan diwartakan , menetapkan tarikh2 hari penamaan calon & tarikh mengundi.

6. Deposit

- Setiap calon yang ingin bertanding perlu membayar Deposit sebanyak RM 10,000 bg kerusi Parlimen & RM 5000 bagi kerusi DUN
- Calon akan hilang wang deposit sekirangan gagal memperoleh 1/8 daripada jumlah undi yg dperoleh oleh semua calon yg bertanding didlm sesuatu bahagian pilihan raya.

7. Petisyen Pilihan Raya

- Keputusan pilihan raya boleh dicabar/dipertikaikan di mahkamah. Petisyen boleh dibuat atas sebab ketidakpatuhan undang2 & peraturan pilihan raya.
- Petisyen mesti dikemukakan ke Mahkamah Tinggi dlm masa 21 hari lepas tarikh keputusan pilihanraya dan disiarkan dlm Warta Kerajaan
- Keputusan Mahkamah Tinggi boleh dirayu ke Mahkamah Persekutuan

8. Penyata Perbelanjaan Pilihan Raya

- Perbelanjaan Pilihan Raya xboleh melebihi RM 200,000 bg DR dan RM 100,000 bg DUN
- Laporan perbelanjaan mesti dihantar kpd Pengarah Pilihan Raya Negeri dlm tempoh 31hari selepas tarikh keputusan di siarkan dlm Warta Kerajaan.


petisyen : surat permohonan @ rayuan kpd mahkamah supaya satu tindakan kehakiman @ pertimbangan dpt dibuat.
writ : perintah/arahan proses yg dkeluarkan.


Rujukan 1 : Kamus Dewan Edisi Keempat
Rujukan 2 : Nota Pembelajaran & Lembaran Praktis PA STPM Penggal 1 Local Publication



Saturday, 13 October 2012

Sejarah : Hierarki Sosial Msyrkt. Feudal di England & Jepun.

Pengenalan :
- Definisi masyarakat : Sekumpulan manusia yang hidup di sesuatu tempat dengan aturan dan cara tertentu.
- Definisi masyarakat feudal : Sistem masyarakat mengikut susun lapis.
- LB Feudal di England :-
   - Bermula sejak zaman pertengahan yang dikenali sebagai Zaman Gelap. 
   - Perang Seratus Tahun antara England & Perancis serta Perang Saudara (Perang Bunga Mawar) yg     berlaku di England menyebabkan masyarakat England menerima sistem pemerintahan beraja mutlak atau sistem feudal sebagai alternatif penamat huru-hara.
- LB Feudal di Jepun :-
   - Bermula sejak Zaman Kamakura
   - Mencapai kegemilangan pada zaman Shogun Tokugawa
   - Susan lapis masyarakat terbahagi kepada dua iaitu Golongan Pemerintah & Gol. Diperintah

Isi :

1. Raja / Maharaja

England :
- Raja menduduki hierarki tertinggi dan merupakan ketua pemerintah.
- Raja berkuasa mutlak dan  menjadi pusat segala kekuasaan . Raja hanya bertanggungjawab kepada Tuhan dalam menjalankan pemerintahan.
- Namun, Raja di England juga masih perlu menghormati prinsip pembatasan kuasa yang terdapat dalam Magna Carta yang telah menjadi tradisi politik England sejak Zaman Pertengahan lagi.
- Raja bertindak mengawal pemerintahan, keagamaan serta pungutan cukai. Pemerintahan raja di England dibantu oleh pembesar.

Jepun :
- Raja / Maharaja hanya merupakan simbol perpaduan rakyat.
- Raja tidak mempunyai kuasa kerana tampuk pemerintahan diambil alih sepenuhnya oleh Shogun.
- Shogun mengawal semua pemerintahan & pentadbiran serta pungutan cukai.
- Shogun menjalankan pemerintahan atas nama maharaja untuk mendapatkan kesetiaan rakyat.

2. Pembesar

England :
- Lapisan kedua dalam hierarki sosial di England terdiri daripada pembesar.
- Golongan pembesar dan bangsawan di England dikenal sebagai Baron.
- Baron memainkan peranan penting dalam pentadbiran & ekonomi.
- Setiap baron diberi gelaran seperti Duke, Vassal & Count untuk membezakan pangkat mereka.
- Setiap baron dikurniakan tanah oleh Raja dan mereka memerintah ditanahnya.
- Mereka akan mengawal penggunaan tanah, mengadakan undang2 sendiri & mengutip cukai di atas tanahnya untuk mengawal Serf/Petani yang mengerjakan tanah mereka.

Jepun :
- Golongan bangsawan di jepun di kenali sebagai Daimyo.
- Daimyo terbahagi kepada tiga iaitu ; Daimyo Fudai yang paling dipercayai oleh Shogun yang terdiri drpd keluarganya.
- Seterusnya ialah Daimyo Shimpan yang terdiri drpd pelbagai cabang keluarga Shogun dan saudara maranya.
- Daimyo Tozama merupakan Daimyo yang khuatiri akan menjatuhkan Shogun. Daimyo Tozama merupakan orang luar yang tiada kene mengena dengan Shogun.
- Daimyo Tozama dikawal rapi oleh Shogun kerana dikhuatiri mereka akan mempengaruhi rakyat untuk bangun memberontak.
- Daimyo Fudai & Shimpan diberi kepercayaan dalam memerintah . Mereka membantu Shogun menjalankan pemerintahan.

3. Golongan Pahlawan

England :-
- Golongan pahlawan di England digelar sebagai Knight.
- Knight bertindak mempertahankan Raja & Baron dan diberi  ganjaran seperti tanah, harta dan barang rampasan perang.
- Knight jugak berhak memerintah diatas tanahnya dan mengutip hasil drpd kawasannya.
- Tanah yg luas diagihkan kepada Serf utk dikerjakan dan sebagai balasan, Knight akan melindungi Serf dan keluarganya.

Jepun :
- Golongan pahlawan di Jepun dikenali sebagai Samurai
- Samurai bertindak menjaga keamanan negara dan memelihara kepentingan Daimyo.
- Samurai tak dibenarkan buat kerja lain walaupun negara sedang aman .
- Hasil pendapatan Samurai diukur dengan berasa dan bukannya matawang.
- Samurai hanya mendapat gaji sekiranya ada peperangan.
- Ketika tiada peperangan, Samurai ditanggung oleh petani.

4. Golongan Rakyat Biasa.

England :
- Rakyat di England terdiri daripada petani / serf.
- Kehidupan serf tidak bebas dan tidak boleh berpindah.
- Petani berada dibawah pengawasan Raja & Baron.
- Petani mengerjakan tanah baron dan sebagai balasan, petani berhak bercucuk tanam dan menternak atas tanah yg diperuntukkan oleh baron utk keperluan harian.

Jepun :
- Golongan rakyat biasa terbahagi kepada tiga ; Petani, Artisan & Petukang serta Pedagang.
- Petani (nomin) menduduki hierarki tertinggi dalam kalangan rakyat biasa dan dipandang tinggi kerana petani menghasilkan beras yang menjadi sumber utama di Jepun.
- Seterusnya, Golongan Artisan & Petukang yang memiliki pengetahuan dan keupayaan istimewa dalam menghasilkan pertukangan mendapat penghormatan kerana hasil pertukangan mereka digunakan oleh Daimyo.
- Kelas pedagang (chonin) dipandang rendah kerana Jepun merupakan negara yang tidak mengadakan hubungan perdagangan dengan luar berdasarkan amalan dasar tutup pintu pengaruh dari budaya China.

Penutup :
Masyarakat Feudal di England & Jepun mempunyai susun lapis yang tersendiri.Dengan ini, jelaslah bahawa terdapat hubungan saling bergantungan dalam sistem masyarakat feudal antara raja, bangsawan, pahlawan dan rakyat .


p/s : Jika soalan minta perbandingan, buat perbandingan serentak dengan memasukkan "Manakala" , diantara isi England & Jepun.


Rujukan 1 : Teks STPM Sejarah Pra-U Penggal 1 Pelangi
Rujukan 2 : Teks STPM Sejarah Dunia Penggal 1 Oxford Fajar

             

Pengajian AM : Negara Berdaulat

Apa itu NEGARA ?

- Negara merujuk kpd daerah @ wilayah yang mempunyai sebuah kerajaan.

then, NEGARA BERDAULAT merujuk kepada?

- Negara yg mempunyai penduduk tetap di suatu wilayah yang mempunyai sempadan & diperintah oleh sebuah kerajaan.

Ciri - ciri Negara Berdaulat :
- Negara yang mempunyai sempadan yang jelas
- Mempunyai bilangan penduduk yang tetap
- Diperintah oleh sebuah kerajaan yang sistematik
- Bebas melakukan hubungan diplomatik dengan negara luar

KERAJAAN tu apa ye?

- Badan atau institusi yang bertanggungjawab menjalankan pengurusan & pentadbiran negara.

Peranan sebuah kerajaan :
- Menentukan arah tadbir urus
- Sediakan kemudahan ekonomi dan infrastruktur
- Sediakan perkhidmatan yang diperlikan
- Melindungi alam sekitar

p/s : Seterusnya, dalam Bab ni diceritakan tentang pembentukan Malaysia , tp benda tu not so important sangat. Apa yg perlu ditekankan adalah ciri-ciri negara berdaulat. Maaf kalau ada kekurangan.



Rujukan : Nota Pembelajaran & Lembaran Praktis PA STPM Penggal 1 Local Publication